Onderdeel van Het Workflow Manifest

Projectfasen

1 Initiatiefase

Is het project haalbaar? In deze fase zoeken we wat de klantvraag is. Deze fase begint na het acquisitieproces. De klant is geïnteresseerd en er is een idee van de projectvoorwaarden.

1 Intake

Eerst een gesprek met de nieuwe klant. Vragen die we aan het eind van de initiatiefase willen beantwoorden zijn:

  • Waarom dit project?
  • Is het project haalbaar?
  • Wat voor soort project is het?
  • Wie zijn eventuele partners in dit project?
  • Wat moet het resultaat zijn?
  • Waar liggen de grenzen (wat hoort er niet meer bij het project?)

2 Offerte

Na dit gesprek beginnen we aan een projectplan of offerte. Deze offerte bevat het antwoord op al deze vragen, plus een begroting en een planning.

3 Onderhandelingen

Aan het eind van de fase presenteren we in een nieuw gesprek met opdrachtgever onze offerte. Hebben beide partijen er vertrouwen? Dan tekenen we de offerte. In verband met de nauwkeurigheid nemen we de vrijheid het voorstel aan te scherpen aan het eind van de definitiefase. Dit moet je goed communiceren.

2 Definitiefase

Wat verwachten we? In deze fase gaan we dieper in op de wensen en kwaliteitseisen van alle betrokkenen. Aan de hand van dit gesprek scherpen we het voorstel aan.

1 Verdieping

In een uitvoerig gesprek bepalen we de eisen en wensen aan het projectresultaat zo nauwkeurig mogelijk. Het overleg gebeurt met alle betrokken partijen. Vragen die we onszelf in deze fase stellen:

  • Wanneer zijn we blij met het resultaat? (kwaliteit)
  • Wat zijn de randvoorwaarden? (externe voorwaarden)
  • Wat zijn de functionele en operationele eisen?
  • Wat zijn de ontwerpbeperkingen?

2 Opdrachtbevestiging

We bekijken of het projectplan nog voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en ons. Dit is een goed moment om de begroting of planning aan te scherpen.

3 Ondertekening

Als de opdrachtgever het voorstel goedkeurt plannen we een gesprek in voor de ondertekening. Hierna is het project officieel van start. Vanaf nu volgen we de planning en begroting in de opdrachtbevestiging. Het is the point of no return.

3 Ontwerpfase

In deze fase lossen we de klantvraag op. Dit is een goed moment voor eventuele onderzoeken. Je hoeft de vraag niet te vertalen naar een onderzoeksvraag, als het goed is.

1 Vooronderzoek

In een kort onderzoek geven we alle voor de hand liggende oplossingen voor het probleem. Dit rapport beschrijft de bestaande mogelijkheden en eventuele voorbeelden. We zoeken naar de juiste manier om de vraag te beantwoorden.

2 Brainstorms

In brainstormsessies proberen we alternatieve oplossingen voor het probleem te vinden. Oplossingen die niet eerder gebruikt zijn en misschien wel beter werken. Deze sessies kunnen we samen met de opdrachtgever doen. We zoeken naar de beste manier om de vraag te beantwoorden.

3 Schetsen

We sluiten het onderzoek af met schetsen. We verwerken de antwoorden in wireframes of ontwerpschetseen. We denken hier waarschijnlijk ook al na over gebruiksvriendelijkheid.

4 Pitch

We zijn bijna aan het eind van deze fase! Inmiddels hebben we meerdere antwoorden voor de klant. Die gaan we presenteren in een gesprek met de opdrachtgever. We moeten bijna beslissen welke oplossing we gaan realiseren. Goed moment dus om alle verschillende invalshoeken toe te lichten, en met de klant te kiezen welk ontwerp het beste past.

4 Voorbereidingsfase

Wat moet er gebeuren in de realisatiefase, door wie, en hoe? De voorbereidingsfase gaat honderd procent over logistiek en is daarom soms (bij kleinere projecten bijvoorbeeld) overbodig. Mocht het project veelomvattend zijn - we werken bijvoorbeeld met veel mensen samen, dan schakelen we die partners nu in. Hebben we leveringen nodig? Nu de leverancier bellen. Denk bijvoorbeeld aan hosting of een tekstschrijver.

Wanneer we met de klant zitten

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • klantvraag
  • onderhandelingen
  • verwachtingen
  • opdrachtbevestiging
  • brainstorms
  • pitch
  • feedback
  • feedback
  • viering

5 Realisatiefase

De doe-fase. Handjes uit de mouwen. Met alle kennis die we in de eerste drie fasen hebben opgedaan gaan we nu aan het werk. Dit is een zeer iteratieve fase met veel interne feedbackmomenten.

Scrum

We realiseren volgens de SCRUM-methode. Scrum gaat er van uit dat je de ontwikkeling in korte sprints opbreekt. Aan het begin van iedere sprint is een feedbackmoment waarin we overleggen wat we gaan maken, en hoe we dat gaan doen. Dan gaan we het maken. Aan het eind van de sprint is weer een feedbackmoment om te evalueren en voor te bereiden op de volgende sprint. Tijdens zo’n stand-upmeeting bespreken we:

  1. Wat heb je gedaan?
  2. Wat ga je doen?
  3. Wat zijn je problemen?

Als de realisatie klaar is checken we of het resultaat overeenkomt met de verwachtingen uit de definitiefase.

6 Nazorgfase

Na de oplevering is komt de nazorgfase. Nazorg bestaat uit alles wat nodig is om het projectresultaat te doen landen. Bijvoorbeeld een handleiding schrijven, trainingen geven, debuggen of onderhoud plegen. De garantieperiode valt ook in deze fase. Aan het eind van de nazorgfase is het dan zover:

En neem een paar dagen vrij.